CLICK HERE FOR FREE BLOGGER TEMPLATES, LINK BUTTONS AND MORE! »

My Lovely Followers

Tuesday, December 6, 2011

:♥: Rezeki Pertama bersama Nikon D5000 :♥:

Assalamualaikum semua.. lama dah x membelog d farhanashahirah ceritera ni.. skrg ni nk cite ckit pengalaman pertama sebagai wedding photographer berbayar.. dah hampir 7 bulan dah memiliki nikon d5000, akhirnya dengan satu langkah yang agak berani saya membuat keputusan untuk berganjak dalam dunia perniagaan secara part-time.. dupdap2 jgk la.. sbb x tau nk letakkan harga utk pakej tu.. nama dah 1st time kn3.. skrg ni tgh berusaha utk mengedit gambar2 pengantin sebelum menyerahkan kepada tuan & puan pengantin.. Dan sedang berusaha untuk buat photobook... Last but not least, congratulation to Kak Wan n Abg Hairi.. Semoga bahagia dengan perkahwinan ini.. n tq sebab jd 1st customer saya wpun masih amatur.. hehehe... insyaALLAH sy akan terus melangkah dalam dunia fotografi ini secara berperingkat... ^_^


Monday, November 14, 2011

:♥: 111111 Love Stori :♥:

Assalamualaikum. Lamak ehh x update blog tok.. Post kali tok mok stori sal tarikh binary 111111 yang amat bermakna dalam kehidupan kazen tersayang, bg EE n kak Emma.. tarikh tok lah menyatukan dua hati dan dua keluarga.. hehe.. 111111 ya la cdak sah jadi pasangan suami isteri dan 131111 adalah majlis resepsi cdak.. nang grand la.. sa cam artis jak.. i like.. x rugi sa balit kuching cuti tok smata2 nk g kawen cdak 2.. bez3..! masa ya juak la brk dapat berfamili gathering.. rindok sa ati ngan famili semua.. jarang nk bkumpul2 gya,, i LOVE my big famili sooo much...! okla, kepada pasangan pengantin Encik Ramddy Junaidi dan Puan Emma Yusmaniza Binti Helmi, Selamat Pengantin Baru.. Semoga sentiasa bahagia dunia akhirat.. Cepat2 la dptkan anak buah baru yang kiutmiut utk kmk k.. Hehehe.. Selamat Berbulan Madu d Jakarta.. Ole2 kmk boh lupak aaa... Enjoy wif the pictures k... Bye..! Muuuaahhhh....






Sunday, October 30, 2011

:: MARAH ::

Assalamualaikum.. 30.10.2011 jam 12.17 am kmk rasa marah glk2 dgn sorg tok.. aaaarggggghhhhhhh!!! x pernah ati rasa mgelegak glk mcmtok.... kenakk?? kenakk?? pa salah kmk smpe ktk memblok fb kmk...?? sdgkan kita kawann?? x da angin, xda ribut.. tetibaa jakk?? mun da masalah antara persahabatan kita.. slow talk la.. x perlu la wat tindakan mcmtok.. tauk x?? ktk tok soh kmk marah glk3.. marah.. terkilan.. KECEWA!! Selamak tok kmk mmg anggap ktk sbagai shabat yg paling rapat.. nk kata kmk da kecik kn ati ktk?? mek rasa xda.. mek try tolong ktk dlm apa2 pn keadaan.. tp ktk?? mcmtok ktk polah kmk?? ktk pdh berik masa utk ktk?? masa apaa?? tolong EXPLAIN boleh x?? x tauk ujong pangkal tetiba jak mcmtok.. ktk dpt gk tnyk kmk apahal kmk marah...?? look at ur self n THINK! jgn pentingkan dirik blh x...? mun da masalah pdh jak laa.. slow talk ngn kmk.... eeeeeeeeeeee!!!!!!! kmk KECEWA bebenar ngn ktk ehhhh....! x tauk nk mdh apa gk.. TERKILAN, SEDIH.. semua ada.... ktk polah kmk mcm musuh ktk yg plg d bencik.......!!!!!!!!!!!!!!!! huuhuhuhuhuhuhuhuhu...

Wednesday, October 26, 2011

:♥: S.A.H.A.B.A.T :♥:

Saye sayang sahabat saye.. tp....?? knape mereka perlu buat saye sedih.. apa salah saye?? kalau saye wat salah bgtaw la.. jgn la terus cakap benda yg wat saye sedih.. kenapee?? kenapee??? saye sentiasa berusaha yg terbaek utk sahabat2 saye.. tapi kenape mereka x mcmtu haa?? saye bukannye nk harapkan layanan mcm puteri raja.. asalkan di HARGAI pun dah cukup... x tau la mane dah erti n makna sahabat antara kita pd awak tu.... sabaaa k hati.. tahniah kpd '.....' sbb berjaya buat saye sedih sgt2 sepanjang persahabatan kita.. terima kasih la sangat..........!

(p/s: saye x bniat nk libatkan semua sahabat saye.. post ink hanye d tujukan kpd individu2 yg berkaitan sahaja...)


Saturday, October 8, 2011

:♥: Updated my blog :♥:

Assalamualaikum... sekarang masanye saya membersihkan blog saye yg agak terpesong dalam bab cinta cintun.. sebabnya.. biarla apa yang berlaku tu berlalu.. Malas dah nk dok pikiq2 sakitkan hati n prasaan.. saye ada kehidupan saye, awak ade khidupan awak.. itu saja.. mls nk taip...

Thursday, September 8, 2011

:♥: Titipan untuk wanita :♥:

"Sebaik-baik wanita ialah yang tidak memandang dan tidak dipandang oleh lelaki."
Aku tidak ingin dipandang cantik oleh lelaki. Biarlah aku hanya cantik di matamu. Apa gunanya aku menjadi perhatian lelaki andai murka Allah ada di situ.
Apalah gunanya aku menjadi idaman banyak lelaki sedangkan aku hanya bisa menjadi milikmu seorang.
Aku tidak merasa bangga menjadi rebutan lelaki bahkan aku merasa terhina diperlakukan sebegitu seolah-olah aku ini barang yang bisa dimiliki sesuka hati.
Aku juga tidak mau menjadi penyebab kejatuhan seorang lelaki yang dikecewakan lantaran terlalu mengharapkan sesuatu yang tidak dapat aku berikan.
Bagaimana akan kujawab di hadapan Allah kelak andai ditanya? Adakah itu sumbanganku kepada manusia selama hidup di muka bumi?
Kalau aku tidak ingin kau memandang perempuan lain, aku dululah yang perlu menundukkan pandanganku. Aku harus memperbaiki dan menghias peribadiku karena itulah yang dituntut oleh Allah.
Kalau aku ingin lelaki yang baik menjadi suamiku, aku juga perlu menjadi perempuan yang baik. Bukankah Allah telah menjanjikan perempuan yang baik itu untuk lelaki yang baik?
Tidak kunafikan sebagai wanita, aku memiliki perasaan untuk menyayangi dan disayangi. Namun setiap kali perasaan itu datang, setiap kali itulah aku mengingatkan diriku bahwa aku perlu menjaga perasaan itu karena ia semata-mata untukmu.
Allah telah memuliakan seorang lelaki yang bakal menjadi suamiku untuk menerima hati dan perasaanku yang suci. Bukan hati yang menjadi labuhan lelaki lain. Engkau berhak mendapat kasih yang tulen.
Diriku yang memang lemah ini telah diuji oleh Allah saat seorang lelaki ingin berkenalan denganku. Aku dengan tegas menolak, berbagai macam dalil aku kemukakan, tetapi dia tetap tidak berputus asa.
Aku merasa seolah-olah kehidupanku yang tenang ini telah dirampas dariku. Aku bertanya-tanya adakah aku berada di tebing kebinasaan? Aku beristigfar memohon ampunan-Nya. Aku juga berdoa agar Pemilik Segala Rasa Cinta melindungi diriku dari kejahatan.
Kehadirannya membuatku banyak memikirkan tentang dirimu. Kau kurasakan seolah-olah wujud bersamaku.
Di mana saja aku berada, akal sadarku membuat perhitungan denganmu. Aku tahu lelaki yang menggodaku itu bukan dirimu. Malah aku yakin pada gerak hatiku yang mengatakan lelaki itu bukan teman hidupku kelak.
Aku bukanlah seorang gadis yang cerewet dalam memilih pasangan hidup. Siapalah diriku untuk memilih permata sedangkan aku hanyalah sebutir pasir yang wujud di mana-mana.
Tetapi aku juga punya keinginan seperti wanita yang lain, dilamar lelaki yang bakal memimpinku ke arah tujuan yang satu.
Tidak perlu kau memiliki wajah setampan Nabi Yusuf Alaihisalam, juga harta seluas perbendaharaan Nabi Sulaiman Alaihisalam, atau kekuasaan seluas kerajaan Nabi Muhammad Shallallahu 'Alaihi Wassalam, yang mampu mendebarkan hati jutaan gadis untuk membuat aku terpikat.
Andainya kaulah jodohku yang tertulis di Lauh Mahfuz, Allah pasti akan menanamkan rasa kasih dalam hatiku juga hatimu. Itu janji Allah.
Akan tetapi, selagi kita tidak diikat dengan ikatan yang sah, selagi itu jangan dibazirkan perasaan itu karena kita masih tidak mempunyai hak untuk membuat begitu.
Juga jangan melampaui batas yang telah Allah tetapkan. Aku takut perbuatan-perbuatan seperti itu akan memberi kesan yang tidak baik dalam kehidupan kita kelak.
Permintaanku tidak banyak. Cukuplah engkau menyerahkan seluruh dirimu pada mencari redha Illahi.
Aku akan merasa amat bernilai andai dapat menjadi tiang penyangga ataupun sandaran perjuanganmu.
Bahkan aku amat bersyukur pada Illahi kiranya akulah yang ditakdirkan meniup semangat juangmu, mengulurkan tanganku untukmu berpaut sewaktu rebah atau tersungkur di medan yang dijanjikan Allah dengan kemenangan atau syahid itu.
Akan kukeringkan darah dari lukamu dengan tanganku sendiri. Itu impianku. Aku pasti berendam airmata darah, andainya engkau menyerahkan seluruh cintamu kepadaku.
Cukuplah kau mencintai Allah dengan sepenuh hatimu karena dengan mencintai Allah, kau akan mencintaiku karena-Nya. Cinta itu lebih abadi daripada cinta biasa. Moga cinta itu juga yang akan mempertemukan kita kembali di syurga.
Seorang gadis yang membiarkan dirinya dikerumuni, didekati, diakrabi oleh lelaki yang bukan muhrimnya, cukuplah dengan itu hilang harga dirinya di hadapan Allah. Di hadapan Allah. Di hadapan Allah.
Yang dicari walau bukan putera raja, biarlah putera Agama.
Yang diimpi, biarlah tak punya rupa, asal sedap dipandang mata.Yang dinilai, bukan sempurna sifat jasmani, asalkan sihat rohani dan hati.Yang diharap, bukan jihad pada semangat, asal perjuangannya ada matlamat.Yang datang, tak perlu rijal yang gemilang, kerana diri ini serikandi dengan silam yang kelam.Yang dinanti, bukan lamaran dengan permata, cukuplah akad dan janji setia.Dan yang akan terjadi, andai tak sama dgn kehendak hati, insyaAllah ku redha ketetapan Illahi..
Wahai wanita, ku ingatkan diriku dan dirimu, peliharalah diri dan jagalah kesucian.. semoga redha Allah akan sentiasa mengiringi dan memberkati perjalanan hidup ini.

* kredit kepada "Tentang Cinta".

Monday, September 5, 2011

:♥: Ceritera Aidilfitri 2011 Part 1 :♥:

Assalamualaikum.. Salam lebaran, salam aidilfitri 2011.. sedar x sedar, dh sebulan ramadhan berlalu.. aidilfitri dah menjelma dah.. maka, berakhirlah cuti semester 4 bulan.. berat rasa hati nak balik bumi Tanjong Malim.. Aidilfitri 2011 yang memberi banyak kenangan.. Antaranya dapat menyambut ramadhan sepenuhnya d rumah bersama keluarga tercinta.. x la mcm ramadhan thn lepas.. berpuasa d perantauan.. tedah.. piluk jak asa ati.. selamak 4 bulan cuti sem, banyak wajah2 baru yang dikenali.. alhamdulillah syukur d beri peluang utk berkhidmat d SK Astana Kuching sebagai guru pengganti selama 3 bulan.. sampei ctok la dlk.. kelak conteng blog gk.. btw, nk wish Selamat Hari Raya Aidilfitri.. Maaf Zahir dan Batin.. ^_^

Sunday, August 7, 2011

:♥: Terapi Patah Hati :♥:

Assalamualaikum.. lamanya x menjenguk blog tok eh.. rindu pada blog.. lamak2 tok hanya pendam jak prasaan.. tanpa dluahkan pada sapa2.. biarla kehidupan diteruskan seperti biasa.. hanya dirik tok, si dia n ALLAH SWT jak yang tauk.. sbb segalanya dah ditentukan oleh ALLAH.. kita hanya merancang.. Now dah hari ke 7 ramadhan.. syukur glk2 puasa thn tok ada d tanah tumpah darahku.. Alhamdulillah, dapat bersama ngan famili tersayang.. Semalam, 6 Ogos 2011 bersamaan 6 Ramadhan semasa berjalan2 kat Boulevard, terjumpa sebuah buku tok.. tajuk nya jak dah menarik perhatian.. "TERAPI PATAH HATI".. tajuk nya bukan calang2 eh.. it's a motivation book.. dari tajuk jak alu my sis tanyak " sejak bila patah hati"... hahaha(tetak sopan jap).. bkn pa, dirik tok malas nk nunjuk2 patah hati.. oppss.. patah hati kaa?? hehe.. mayb ya, n mayb x.. haha.. kecewa ya ada laa kot.. mmg buku tok byk memberi motivasi ngan diri tok eh.. terutama bab2 cintan cintun tok.. bulak la mun ta madah ta x penah suka sumone ya, sayang sumone ya nk3?? tp cinta ya amatlahh susah nk d ungkapkan.. mayb belum saatnya.. wlaupun hati tok dah bberapa kali d kecewa kan.. (MR A ~ MR AAA) hati tok sentiasa sabar n sentiasa mengharap dan mengharap berita gembira akan terjadi.. I try to be the best for u.. tapi ya laa.. errmm.. susah nk madah.. dirik2 paham kedirik laa.. kmk nahan dirik dari kontek ktk bhaaaaaa... n i will waiting 1 day u will be finding on me.. saba k hati.. mun nya mmg jodoh ktk, mun nya mmg di anugerahkan sebagai tulang rusuk ktk, mmg nya la akan jadi pasangan hidup ktk.. tapi x salah kita berusaha nk3?? mayb masa ya nya merasakan kmk tok menganggu hidupnya, nyusah nya, bak kata diriknya 'membualkan', 'menghinggakan' diriknya, n 'melejukkan' diriknya.. i still remember ur words dear.. huhuhuhuu.. kechikk ati i.. p malas i nk madah i kechik ati.. lak pa ta nyaa nk.. saba jak la hati.. biarla nya pun merenung n tauk2 kedirik.. kmk doakan hati ktk terbukak ckit utk kmk.. kmk pn ada hati n prasaan cam manusia biasa.. pa2 pn, kmk redha jak ngan pa2 yg dah ditentukan ALLAH.. segala yang berlaku ada hikmahnyaa... saba k hati.. saba k prasaan.. jgn la gundah gulana.. dh sbulan bnda ya berlaku.. x lamak gk akan balit ke bumi Tg Malim.. kembali ke dunia sebenar.. kehidupan yang amat2 sibuk sebagai pelajar.. time ya mayb kmk pat melupakan ktk wat seketika.. tapi ingatlah hati tok sentiassa menunggu ktk.. huhu.. alu panjang lebar lok.. ketas soalan miak d taip alu x jadi2 lok.. hahaha... ok blog farhanashahirahceritera..
l0ve u... ♥ ♥ ♥ ♥ ♥

a motivation book ~ yg memberi inspirasi utk farhana shahirah berdiri di kaki sendiri semula..

Wednesday, June 22, 2011

:♥: Doa Ditetapkan Jodoh :♥:


Ya Allah, jika aku jatuh cinta, cintakanlah aku pada seseorang yang melabuhkan cintanya pada-Mu agar bertambah kekuatan untuk menyintaimu… Ya Muhaimin jika aku jatuh hati, izinkanlah aku menyentuh hati seseorang yang hatinya tertaut pada-Mu agar tidak terjatuh aku ke dalam jurang cinta nafsu… Ya Rabbana jika aku jatuh hati, jagalah hatiku padanya agar tidak berpaling pada-Mu,
Ya Rabbul Izzati jika aku rindu, rindukanlah aku pada seseorang yang merindui syahid dijalan-Mu… AMIN...

p/s: Semoga jodoh kite dtetapkan ye syg.. InsyaALLAH..

Tuesday, June 21, 2011

:♥: Tawaran Skim Latihan Tenaga Pengajar Teknikal (SLTP) Peringkat Ijazah Sarjana Muda tahun 2011 :♥:

Assalamualaikum..

Saya ada satu maklumat yang ingin dikongsikan dengan korang semua mengenai Skim Latihan Tenaga Pengajar Teknikal (SLTP) peringkat Ijazah Sarjana Muda ke dalam atau luar negara tahun 2011..

Kementerian Pengajian Tinggi dengan ini mempelawa warganegara Malaysia yang sedang mengikuti pengajian SEPENUH MASAdi peringkat Ijazah Sarjana Muda untuk penajaan di bawah program Biasiswa Skim Latihan Tenaga Pengajar (SLTP),KPT.

SYARAT-SYARAT PERMOHONAN

A) PENAJAAN BIASISWA SLTP DALAM NEGARA

  • Tawaran hanya sah kepada Warganegara Malaysia sahaja ;
  • Telah mendapat tawaran untuk mengikuti program Ijazah Sarjana Muda di mana-mana Institusi Pengajian Tinggi Awam (IPTA), Universiti Teknologi Petronas (UTP), Universiti Multimedia (MMU) atau Universiti Tenaga Nasional (UNITEN) ;
  • Sekurang-kurangnya mempunyai baki pengajian 2 tahun dan ke atas ;
  • Berumur tidak melebihi 25 tahun pada 01 Januari 2011 ;
  • Mendapat PNGK sekurang-kurangnya 2.75 dan ke atas pada semester terkini atau di peringkat Diploma/Matrikulasi/Asasi/STPM ;
  • Belum mendapat penajaan biasiswa/pinjaman dari mana-mana penaja lain ;
  • Kepujian dalam Bahasa Melayu dan Bahasa Inggeris di peringkat SPM ;
  • Mendapat sekurang-kurangnya Band 3 dalam peperiksaan MUET ;
  • Aktif dalam kegiatan kokurikulum serta aktiviti kemasyarakatan; dan
  • Mempunyai minat dan kecenderungan untuk berkhidmat sebagai pendidik.

B) PENAJAAN BIASISWA SLTP DI LUAR NEGARA

  • Tawaran hanya sah kepada Warganegara Malaysia sahaja ;
  • Berumur tidak melebihi 22 tahun pada 01 Januari 2011 ;
  • Memperolehi Diploma dengan PNGK sekurang-kurangnya 3.5 dan ke atas daripada Politeknik atau Institusi Pengajian Tinggi Tempatan dalam bidang-bidang yang berkaitan dengan kursus-kursus yang ditawarkan ;
  • Belum mendapat penajaan biasiswa/pinjaman dari mana-mana penaja lain ;
  • Kepujian dalam Bahasa Melayu dan Bahasa Inggeris di peringkat SPM ;
  • Aktif dalam kegiatan kokurikulum serta aktiviti kemasyarakatan ;
  • Mempunyai minat dan kecenderungan untuk berkhidmat sebagai pendidik; dan
  • Lulus ujian Bahasa Inggeris dengan skor minimum sama ada TOEFL 600 (Paper-Based), 240 (Computer-Based) atau94 (Internet-Based), atau IELTS 6.5. Syarat ini adalah untuk kemasukan ke semua universiti luar negara termasuk universiti yang tidak menggunakan Bahasa Inggeris sebagai bahasa pengantar (Ujian boleh diambil selepas calon disahkan berjaya dalam proses pemilihan).
PEMILIHAN

Hanya calon yang memenuhi semua syarat yang ditetapkan akan disenarai pendek untuk pemilihan dalam sesi temu duga. Keputusan muktamad pemilihan calon akan diputuskan oleh Jawatankuasa Biasiswa, Kementerian Pengajian Tinggi Malaysia. Sebarang rayuan tidak akan dipertimbangkan.

KONTRAK PERKHIDMATAN

Pemohon yang menerima tawaran Biasiswa ini akan dikenakan ikatan kontrak untuk berkhidmat sebagai tenaga pengajar di Politeknik atau Kolej Komuniti untuk tempoh yang ditetapkan mengikut Perjanjian SLTP. Tuntutan gantirugi akan dikenakan mengikut kos tertentu atau perbelanjaan sebenar yang telah dikeluarkan oleh Kerajaan sebagaimana dinyatakan dalam Perjanjian kepada mereka yang enggan berkhidmat atau melanggar syarat penajaan yang ditetapkan.

PERMOHONAN

  • Pemohon hendaklah membuat permohonan secara dalam talian (online) melalui laman web rasmi Kementerian Pengajian Tinggi Malaysia (https://www.mohe.gov.my/sltp/login.php) dan menghantar satu (1) salinan cetakan permohonan beserta dengan dokumen sokongan ke alamat berikut sebelum atau pada 11 Julai 2011:

SETIAUSAHA BAHAGIAN
BAHAGIAN BIASISWA
KEMENTERIAN PENGAJIAN TINGGI MALAYSIA
ARAS 2 NO.2 MENARA 2
JALAN P5/6, PRESINT 5
62200 PUTRAJAYA
MALAYSIA
(U.P.: UNIT BIASISWA)

  • Permohonan secara online akan dibuka mulai 4 Jun 2011 dan tarikh tutup4 Julai 2011 (jam 12 tengah malam). permohonan adalah pada
  • Permohonan yang tidak lengkap secara automatik tidak akan dipertimbangkan.
  • Pegawai Pendidikan Pengajian Tinggi dan pemohon yang mempunyai ikatan kontrak dengan mana-mana agensi kerajaan atau swasta adalah tidak layak memohon.
  • Calon-calon yang tidak mendapat apa-apa maklumbalas daripada Bahagian Biasiswa dalam tempoh 3 bulan selepas tarikh tutup permohonan bolehlah menganggap permohonan mereka tidak berjaya.

p/s: Jum kengkawan TECHNO GANG AT20 kiter sume apply ni ha.. manatau ada rezeki dpt gak jd lecturer kt kolej komuniti @ politeknik dalam bahagian PROGRAMMING.. i likee....! :)

sumber: Kementerian Pengajian Tinggi Malaysia





Thursday, June 16, 2011

:♥: BB :♥:

Assalamualaikum.. entry tok sal bb jak.. errmm.. actually bkn nk mdh da bb.. hihihihi.. tp juz nk stori2 sal bb.. ingt kn senang pake bb.. duhal mcm2 perlu d download.. nsb bek la streamyx kt umh dh bagus, alhamdulillah.. senang ckit nk download apa2 yg patut.. nk carik gnei nk aktif bbm ria dh sekian. now ada 2 bnda gk x pande polah mlalui bb.. 1st, on9 fb nk ada via bb yaa.. ya xtauk gk knk.. mayb ngan celcom plan li.. nden 2nd pasal nk berbloger k bb.. xtauk wak gnei.. nang 'zero' sbnrnya sal bb tok.. gnei ka alu tba2 ngegehh bli BB curve 9300 tok.. hehehhee.. dh rzeki nk pake bb tek nk.. hehehe.. kla.. x tauk pa nk stori gk.. daaaa....

bb empunya blog ^_^

Wednesday, June 15, 2011

Tuesday, May 31, 2011

:♥: SEPI :♥:

Assalamualaikum.. lama dah x menconteng d blog ni.. sebab utamanyaa ialahh terlupa password.. hehehe.. ade ke patut.. mmg x patut kn.. hehhee... selama 2 minggu ni banyak sangat la benda nk diceritakann.. akibat terlalu lama d kumpulkan.. hehehe.. bulan Mei yang amat2 meriah.. hehehe.. nant la sye citekan satu persatu k.. alhamdulillahh...


Saturday, May 7, 2011

:♥: Selamat Hari Ibu 2011 :♥:

Assalamualaikum wbt... Seperti tajuk diatas saye nk post pasal Hari Ibu 2011... sedar x sedar 2 thn dah kami x celebret hari ibu ramai2 d kpg selepas kembalinya Mak Nek ke rahmatullah pada januari 2010... sedar x sedar gak bl0g ni dah sthun jgk... refer kat post ni.. So dikesempatan ini saye nk ucapkan SELAMAT HARI IBU kepada ibu tersayang HAJAH RAHMA BINTI HAJI TAINI.. Saya doakan semoga ibu saye sentiasa sihat, dimurahkan rzeki, d permudahkan segala urusan, dan panjang umur.. Saye sayangg ibu saye sgt2.. Pasal hadiah hari ibu utk tahun ni lak ape ekk??? ce teka... ce teka...hehehe... sudah semestinyaa ada kek ch0clate fudge fr0m TAKA yang sungguh2 sedap.. mmg rasa mcm kek Secret Recipe.. i likee.... hehhee.. nden, i ch0ose notebo0k ACER HAPPY n watch ESPRIT for my ibu... notebo0k pink kalerrr mehh... s0 kiut... cantekk sgt2.. i l0ve it.. akher skali.. saye dengan rendah dirinyaa ingin mem0h0n sejuta kemaafan daripada ibu tersayang atas segala kenakalan, kesilapan dan kekasaran yg penah saye lakukan pada ibu.. semakin matang kita, semakin besar jarak kita pada ibu... dan masa itu barulah kita menghargai kehadiran ibu yang sentiasa ada d sisi kita... oleh itu hargailah ibu kita.. ibu, kamek sayang kitak glk3... muah3!!

My ibu tersayang.....

ESPRIT watch...

Choc0late Fudge Cake Ordered fr0m Taka..


Guess wat b0x is it??

Tadaaa... Notebook Acer Happy...

Kaler pink maaa....


Wednesday, May 4, 2011

:♥: Cutiku Bermula :♥:

Assalamualaikum semuaa... kinekt0k kmk dah d bumi Sarawakk.. yahuuu..! ind0k asa ati... balit2 jak terus balitt kamp0ng.. ngabaz rifqie, wildan n paknekk... akhernyaa dpt wak pel0k cium my shayangs ya... muah3..! ^_^



Wednesday, April 27, 2011

:♥: K.E.M.A.L.A.S.A.N :♥:

Kenak i malass glk aritokk..?? malass tahap gabann.. sedangkan esk paper CAO n pembangunan sahsiah.. dasyat glk2 rasa kemalasan tokk eh... CAO baruk baca bab 1, 2, n yg blkg2.. nk penting2 lom gk baca.. sahsiahh?? baruk bab 1, dh ttdo2.. malass nar miak tokk eh.. aduuii! fokusss cepatttla datanggg padaku.... uwawawa... sempat gk nk bfb, bblog.... ajall x tdo mlm tok... huhuh... ^_^

Tuesday, April 26, 2011

:♥: M.Y.N.I.K.O.N :♥:

Assalamualaikum... arini nk post pasal 'si dia' yg d tunggu2 pada last entry tu... hehehe... akhirnyaa, syukur alhamdulillahh saye berjaya mendapatkan 'si dia'.. hehehe.. ni la dtunggu selama ni.. hehehe.. MY NIKON D5000...! lama dah mengidam nk ada kamera dslr... alhamdulillahh dapat gak ada kamera dslr sendiri.. klu dlu2 melepaskan keinginan pada kamera sahabat2 saye, Encik Asyraf aka tinta pena @ Encik Omarmuchtar... ni ada sendiri daa.. sr0n0k nyeee...! senyumm melebarr je... ni jugak akan jadi hadiah bec0ming birthday utk saye sendiri.. advance sbulan je.. hehehe... ape2pn, saye berjanji akan jaga kamera dslr saye sebaik2nyaa dan saye sayangg awakkk NIKON D5000...! sm0ga segala harapan dan impian akan tertunai dengan jayanya.. insyaALLAH...!





Saturday, April 23, 2011

:♥: I'm Waiting For U :♥:

Saya tunggu 'si dia' sampai.. InsyaALLAH pada 25 April 2011.. Sabarlah wahai hati... Jagalah 'si dia' baik2 sementara 'si dia' ada di sisi... 'Si dia' akan menemani saye insyaALLAH... Semoga ibuayah dan keluargaku menerimanya seadanya... Terima kasih Ya ALLAH atas limpahan rezekimu kepadaku... Alhamdulillah...

Friday, April 22, 2011

:♥: Wajah Baru :♥:

Assalamualaikum semuaa... korang prasan x apa yg berlaku pada blog saye??? ce teka, ce teka....! hehehe.. saye telahh 'redesign' saye punye bl0g.. dah xde da yg merah2 dgn ladybird tu.. dh beberapa bulan da ladybird tu berkhidmat bersama blog saye.. hehehe.. so, dengan perasaan yang agak tidak stabil saye telah mengubahh blog saye ni.. tadaaa...! ni la hasilnyee... yg paling bez saye ada signiture dah kat bawah ni... pastu ada chatbox, ada muslimah kat corner tu, tulisan pn dah ubah da.. hehehe.. juz nk tukar yg header tu je x tau.. yang tu tunggu bantuan sahabat saye Tinta Pena.. insyaALLAH la nant kite tunggu dan lihat k.. ape2pn saye berpuas hati dengan design blog saye skrang nih.. syukur alhamdulillah..




Thursday, April 21, 2011

:♥: Andai Lelaki Tahu :♥:

Andainya lelaki tahu..

Apabila seorang perempuan jatuh cinta,

lelaki itu tidak semestinya punya segalanya

tetapi lelaki itu adalah segalanya di hatinya.


Andainya lelaki tahu..

Apabila seorang perempuan itu mengalirkan air mata,

itu bukan bermakna dia lemah,

tetapi dia sedang mencari kekuatan

untuk terus tabah menyintai lelaki itu.


Andainya lelaki tahu..

Apabila seorang perempuan marah,

memang dia tidak mampu mengawal perasaannya

tapi percayalah, itulah maknanya

dia sangat mengambil berat dan menyayangi lelaki itu.

Lihat saja pasangan yang baru bercinta, mereka jarang bergaduh.

Tetapi percayalah semakin bertambah sayang mereka pada seseorang,

semakin pula banyak pertelingkahan yang berlaku.


Andainya lelaki tahu..

Apabila perempuan bercakap banyak,

dia tidak pernah bermaksud untuk membuat anda rimas,

tapi dia mahu lelaki mengenalinya dengan lebih dekat.


Andainya lelaki tahu..

Apabila perempuan berkata dia mahu anda berubah,

itu bukan bermakna dia tidak mahu menerima anda seadanya,

tetapi dia mahu menjadikan anda lebih baik,

bukan untuk dirinya,

tetapi untuk masa depan anda.


Andai lelaki tahu..

Apabila perempuan cemburu dan tidak percayakan anda,

bukan bermakna dia tidak sayang..

tetapi dia terlalu sayangkan anda

dan masih menganggap anda anak kecil

yang masih memerlukan sepenuh perhatian.

Kadang2 dia terlalu risau sekiranya terlalu percaya,

anda akan mengkhianati kepercayaan yang diberi.

Naluri keibuannya sangat kuat.

Dia hanya mahukan yang terbaik untuk anda.


Andai lelaki tahu..

Apabila perempuan merajuk,

jangan kata dia mengada-ngada.

Dia bukannya mahu dipujuk dengan wang ringgit

atau hadiah sedozen,

tetapi cukup dengan perhatian

yang boleh buat perempuan rasa dihargai.


Andai lelaki tahu..

Apabila perempuan jarang mengatakan ‘i love u’,

itu tidak bermaksud dia tidak menyintai

tetapi dia mahu lelaki itu merasai sendiri cintanya,

bukan hanya hadir dari kata-kata

tetapi juga melalui bahasa tubuhnya.


Andai lelaki tahu..

Apabila perempuan kata dia rindu sama kamu,

dia benar-benar maksudkannya.

Apabila berjauhan, bayanganmu akan sentiasa bermain di mata.


Andai lelaki tahu..

Apabila perempuan kata lelaki lain itu lebih baik dari kamu,

jangan percaya kata-katanya

kerana dia hanya mahu menguji kamu.

Dia mahu melihat sejauh mana kamu sanggup menjadi yang terbaik di matanya.

Walaupun sebenarnya memang kamulah yang terbaik di hatinya.

Selagi dia dengan kamu, percayalah,

walaupun perempuan menganggap masih ramai lagi yang lebih baik di matanya

tetapi di hatinya, kamu tetap yang terbaik.


Andai lelaki tahu..

Apabila perempuan menjadi degil,

dia bukan bermaksud untuk menjadi degil

tapi dia mahu melihat

sejauh mana lelaki itu mampu bersabar dengan kerenahnya.

Percayalah, hati perempuan itu sangat lembut.

Andai kena caranya,

jangan terkejut kalau akhirnya dia menukar fikirannya dalam masa sesaat.


Andai lelaki tahu..

Apabila perempuan berkata,

“tolong tinggalkan saya!”,

dia tidak bermaksud menyuruh anda pergi selamanya.

Dia hanya mahu menenangkan fikirannya sebentar saja.

Apabila dia kembali tenang,

percayalah dia akan mencari anda semula.

Itu tandanya dia benar-benar menyintai anda.

Perempuan sukar untuk mengawal perasaan.

Dia terlalu emosional.

Tapi dialah yang paling menyayangi anda

dan sangat sensitif dengan perubahan pada diri anda.


Andai lelaki tahu..

Sememangnya Allah menciptakan lelaki dan perempuan itu

dengan perbezaan yang tersendiri.

Tetapi sekiranya mereka saling memahami,

mereka akan saling melengkapi dan menyempurnakan.

Perempuan itu diciptakan oleh Allah indah sekali.

Di sebalik air matanya,

tersimpan seribu satu kekuatan

yang bakal menjadikan seorang lelaki itu merasa selamat bersamanya.

Biarpun zahirnya perempuan itu tampak lemah

tapi dia punya kekuatan tersendiri

yang bisa menggoncang dunia

dan mungkin bisa pula membuat lelaki menjadi lemah kerananya.

Jadi hargailah kehadiran seorang perempuan dalam hidup anda

kerana dia didatangkan bukan dengan kelemahan sahaja

tetapi dia juga ada kekuatan untuk menyokong anda

dan membuatkan hidup anda lebih sempurna.

Dialah yang bakal menjadi perempuan bekerjaya, isteri juga ibu

yang terbaik untuk anak2 anda.



Tuesday, April 19, 2011

:♥: Pengorbanan seorang guru yang kite x tau :♥:

SEORANG GURU BIASA

1. Menulis rancangan mengajar

2. Menanda kedatangan murid/pelajar

3. Menanda buku kerja murid. 1 murid = 3 buah buku 1 kelas = 45 orang murid Jumlah Buku bagi 1 kelas = 135 Buah buku Seorang guru akan mengajar sekurang-kurangnya 5 kelas > 5 X 135 = 675 Buah buku.

4. Menghadiri/ mengendalikan pelbagai jenis mesyuarat - Mesyuarat JKK sekolah - Mesyuarat Guru - Mesyuarat Sukan - Mesyuarat Panitia seorang guru mungkin ada 2 panitia - Mesyuarat PIBG - Mesyuarat Kelab Guru - Mesyuarat Kokurikulum - Mesyuarat Program lebih dari 6 program anjuran sekolah Hari Guru Maulidur Rasul Maal Hijrah Kemerdekaan Bulan Bahasa Hari Anugerah Sekolah Selamat

5. Aktiviti kokurikulum, kadang-kadang seorang guru bertanggungjawab terhadap 2 unit - Perjumpaan unit uniform kekadang hadir Sabtu - Perjumpaan permainan tambah untuk pertandingan pulak - Perjumpaan persatuan / kelab - Latihan rumah sukan setiap minggu

6. Menghadiri pelbagai jenis kursus dalaman / luaran

7. Mengisi pelbagai jenis borang. Borang keluar masuk & buku keluar masuk Borang emis / hrmis/ label Buku Hadir Kursus / balik dari kursus Borang Fleksi PMR / SPM Borang kehadiran murid ke kelas fleksi Buku Pemantauan / salah laku murid Buku catatan relief guru Buku tugasan mingguan Laporan mingguan Laporan keceriaan Borang menghantar dan mengambil kertas peperiksaan selepas mengawas peperiksaan Buku Kokurikulum murid Borang permarkahan kokurikulum

7. Menghantar murid ke Klinik

8. Mengisi maklumat murid di dalam file peribadi

9. Menceriakan bilik darjah selalunya duit poket sendiri

10. Mengisi markah ujian/ peperiksaan

11. Mengisi data murid SMM

12. Menangani masalah disiplin murid / pelajar

13. memasukkan data disiplin di dalam e-disiplin

14. Melayani karenah Ibu Bapa / penjaga

15. Mengecat sekolah

16. Membersihkan bilik / stor / bilik khas

17. Menganjurkan program-program wajib (Hari terbuka dsb)

18. Menyiapkan program Head Counting

19. Melaksanakan pelan tindakan PPD, JPN (seperti KIA2M, etc)

20 Menyiapkan file gerko, persatuan, kelab dan sebagainya

21. Menghantar murid ke pertandingan atau kejohanan

22. Mengendali masalah / kebajikan murid

23. Menunggu semua murid pulang sebelum guru pulang.

24. Mengadakan kelas tambahan, kelas intensif dan sebagainya

25. Menyediakan Bahan Bantu Mengajar (BBM)

26. Berniaga (jualan hari kantin, etc)

27. Menjaga kebajikan murid / ke rumah murid bermasalah

28. Bekerja lebih masa (menyiapkan pentas, backdrop, banner dsb)

29. Menyediakan kertas peperiksaan / ujian

30. Menanda kertas peperiksaan / ujian. 1 subjek 2 paper – 2 2 x 45 = 90 90 x 5 = 450 kertas

31. Perkembangan staf

32. Mengendalikan perhimpunan murid

33. Gotong-royong kadang2 guru perlu bawa semua alatan

* Terdapat lagi tugasan sebagai seorang guru terutama yang ada tugas khas….. tetapi cukuplah sekadar ini untuk nilaian kita bahawasanya tugas seorang guru amatlah berat. Walaupun kita sering menganggap cikgu cuti banyak dan sebagainya. Tetapi hakikatnya tugas seoran guru amatlah berat. Jarang sekali bagi pekerjaan lain membawa balik kerja-kerja pejabat ke rumah, berbanding guru yang terpaksa menanda buku dan menulis rancangan mengajar sehingga lewat malam. Sungguh besar pengorbanan mereka dalam mendidik anak bangsa kita.

SELAMAT BERJUANG SEMUA GURU-GURU HANYA ALLAH SAHAJA YANG DAPAT MEMBALASNYA…..

:♥: Kehidupan yg anda akan lalui bila mula menjejakkan kaki di Universiti atau Kolej :♥:

1. Tidur pukul 2.30 am adalah yg paling awal.

2. Mandi menjadi kurang penting.

3. Tidur menjadi benda yg penting. (selama mana pun anda tidur anda tetap akan mengantuk)

4. Kitar semula dah sebati dlm p'gunaan pakaian ("Oh, jeans aku msih boleh bertahan hingga tahun depan..kotor sikit je").

5. Makan dua kali sehari adalah standard. Ada yg sekali je.

6. 10 minit lebih dari cukup masa untuk bersiap-siap untuk kelas pertama anda.

7. Jika ruangan kuliah cukup besar, peluang untuk pinjam nota orang lain.

8. untuk sesetengah, tidakkah anda suka bila buku yg ditulis oleh pensyarah anda sendiri selalu diperlukan untuk kelas nya?

9. Paper yg 10 muka surat dulu kira mustahil, sekarang dah jadi kemestian.

10. Anda takkan perasan yg ramai org lebih bijak / kurang bijak dari anda.

11. Makanan ringan spt maggi jadi makanan kegemaran.

12. Belajar mencintai roomate anda, terutama bila dia meninggalkan bilik anda.

13. Untuk kelas. Lagi lambat lagi bagus. Menguap dalam kelas dah jadi kebiasaan :)

14. Anda takkan dpt bygkan sejauh mana sunyi nya rumah anda. (meriah yg amat sgt)

15. Majalah/ komic merupakan bahan bacaan dalam falsafah anda.

16. Tidakkah anda akan rasa hebat bila boleh berjaga lewat malam tanpa buat apa2, tp dapat melelapkan mata semasa dikelas plg minimum 5 saat.

17. Kawasan melepak jadi tempat berharga.

18. Anda tidak akan terlepas dgn "toyol".

19. Study last minute akan menjadi kebiasaan.

20. Yg terakhir, hidup anda tidak akan sama spt dulu :)

by. PSLM

JUST FOR FUN :)

Saturday, April 16, 2011

:♥: My Laksa Sarawak :♥:

Assalamualaikum wbt semuaa.. harini 16.4.2011 merupakan hari pertama kami budak2 UPSI menghadapi peperiksaan akhir.. paper kami arini ialah Structured Programming.. Alhamdulillah, boleh la menjawab nye dengan 90% keyakinan.. tp x sure la betul ke x jwpn.. hehehe.. balik dari exam, saye n hauzmate g ke pasar malam tg Malim.. kami bli bahan2 utk wat laksa sarawak.. lame dh x mkn laksa sarawak... uwawawawa... trase nk mkn sgt2.. jd kami pandai2 la memasakk wpn actually x terer sgt pn masak laksa sarawak ni.. biasanyee ibu yg masak.. hehehee... akhirnyaa kami berjaya masakk.. 1st round laksa tu berjaya dihabiskan oleh kami serumah + kak shu... nden wat lagi 2nd round lagi sebab ajak kwn2 lain dtg rmh mkn.. hehehe.. alhamdulillah, berjaya gak laksa sarawak kami.. skrg ni kwn2 sedang menjamu selera laksa sarawak kami.. rase cam raya la pulak.. hehehe.. ni haa ada gmbar sebenar laksa sarawak yg kami masak.. bkn gmbr yg d ambik dr go0gle tau.. gmbar betul.. hehehe... jgn sampai leleh2 air liur tgk k.. heheheh.. .. TAAADAA! :)

hasil air tgn farhana shahirah & aheen farahin



Friday, April 15, 2011

:♥: 20 perkara yg mbuatkan wanita benci lelaki :♥:

1. MENINGGIKAN SUARA
Tahulah mereka dikurniakan suara yang 'macho' tapi kalau nak meninggikan suara sekadar menunjukkan ego, tak eloklah. Ini antara kelemahan lelaki kerana mereka mudah meninggikan suara walaupun pasangannya tidak bersalah.

2. MAIN KAYU TIGA
Bab main kayu tiga ni masalah paling besar. Walaupun dah ada kekasih, mereka sukar untuk setia. Apatah lagi kalau digoda, terus disambar tanpa mempedulikan perasaan kekasihnya.

3. SUKA 'CUCI MATA'
Kebanyakan lelaki sukar mengawal mata (mata keranjang). Pantang jumpa perempuan cantik dan seksi mulalah mata tu macam nak terkeluar. Walaupun sedang bersama kekasih, si dia tidak akan peduli. Bagi mereka tidak salah kalau sekadar mencuci mata tetapi hati kekasih kenalah jaga juga cik abang!

4. MENGONGKONG
Itu tak boleh, ini tak boleh, sikit-sikit nak kontrol. Segala gerak-geri kekasih dikawal, sampaikan nak berpakaian pun harus ditentukan. Kalau nak keluar ke kedai pun kena repot dulu, kalau tidak mulalah tercetusnya pertengkaran kerana hal sekecil itu. Tetapi, mereka akan melenting pula sekiranya aktiviti-aktiviti mereka disoal siasat oleh kekasih mereka... Macammana tu?

5. EGO
Ini merupakan masalah paling ketara dan merimaskan kaum wanita. Keegoan dan lelaki memang tak dapat dipisahkan. Tetapi ada kalanya lelaki menjadikan keegoan sebagai alasan untuk mereka bertindak tanpa mempedulikan perasaan si gadis. Keegoan membuatkan lelaki mempunyai kuasa veto dalam kehidupan mereka termasuklah memimpin kaum wanita. Tidak salah mempamerkan ego tetapi biarlah kena pada tempatnya.

6. MENIPU
Masalah yang ketara apabila lelaki suka menipu ataupun memberikan alasan yang tak munasabah. Sanggup memungkiri janji dan memberikan alasan yang mereka mempunyai masalah yang tak dapat dielakkan padahal sebenarnya mereka enggan melaksanakan janji mereka sendiri. Ada juga yang sudah berpunya tetapi mengaku solo. Berterus-teranglah wahai kaum lelaki kerana kaum wanita lebih menghormati mereka yang memiliki sifat berterus-terang ini. Sifat menipu dan suka berdolak-dalih ini lama kelamaan akan membuatkan semua gadis akan menjauhi anda.

7. PERASAN
Aduhaiii... lelaki ini cepat perasan terutamanya jika mereka ini berkerjaya baik, berpenampilan menarik dan mempunyai wajah yang hensem. Boleh tu mengaku merekalah yang menjadi lelaki idaman para wanita. Tapi, mungkin pada pandangan seorang wanita mereka ini sederhana sahaja tapi mereka ini yang suka perasan lebih. Bukan semua wanita memandang pada paras rupa, kalau dah terlebih-lebih perasan tuu... Ada wanita yang lebih suka mengutuk dari memuji...

8. MEMENTINGKAN DIRI SENDIRI
Susah juga kalau dapat yang mementingkan diri sendiri ni. Lelaki selalunya tidak mahu mengalah dan ingin menegakkan pendapat sendiri tanpa mempedulikan luahan pasangannya. Mereka juga suka mendahulukan kemahuan mereka dan jarang hendak mementingkan perasaan kekasih... Egolah katakan! Tidak semestinya pendapat kaum wanita ni tak boleh diguna pakai.

9. KURANG MEMBERIKAN PERHATIAN
Lelaki kadangkala suka bertindak sambil lewa dan kurang memberikan perhatian tidak kira dalam apa jua urusan. Tetapi kalau urusan yang berkaitan dengan dirinya sendiri, pantas pula melaksanakannya. Jika berkaitan teman wanita, alamatnya... mereka kurang mengambil perhatian. Mengapa ya? Kaum wanita sebenarnya bukan minta diberikan perhatian 24 jam tetapi cukuplah sekadar pasangannya mengambil tahu akan dirinya kerana sifat semulajadi seseorang wanita itu yang ingin bermanja dan dimanjakan.

10. CEMBURU BUTA
Orang kata cemburu tandanya sayang, tapi kalau cemburu tak tentu pasal dan memanjang saja cemburu, tentu rasa tak selesa juga. Agaknya lelaki yang kuat cemburu ni takut kekasihnya terlepas ke tangan kumbang lain kot. Harus diingat, bukan semua perempuan suka kekasihnya kuat cemburu. Tapi, ada juga sesetengahnya suka apabila teman lelakinya cemburu kerana seolah-olah teman lelakinya amat menghargai dirinya. Jangan cemburu buta sudahlah, malas jugak nak layan kadang-kadang!

11. MATA DUITAN
Jangan tak tahu ada juga lelaki mata duitan atau pun gelarannya 'lelaki spedo'. Mereka tak kisah nak kikis duit kekasih dengan 1001 macam alasan yang adakalanya tidak logik diterima dek akal fikiran. Kalau kisah perempuan mata duitan kita sudah biasa dengar, tapi kalau lelaki pula yang mata duitan... apa cerita ni?? Takkan masa-masa macam ni keegoan lelaki hilang pulak?!!

12. KOMITED TERHADAP KERJAYA
Susah kalau dapat teman lelaki yang terlalu komited dengan kerjaya. Mereka ni selalu sangat memberi banyak alasan kerja apabila diajak keluar. Kalau keluar bersama, selalu pula bercerita tentang kerja dan merungut sering dibebani kerja yang menimbun. Bukanlah tidak boleh lelaki mementingkan kerjaya tetapi pandai-pandailah membahagikan masa bersama teman wanita. Paling tidak pun, seminggu sekali luangkan masa menemaninya dan lupakan segala hal berkaitan kerja. Bukannya kaum wanita ni tidak memahami kalau teman lelakinya pandai membahagikan masa...

13. PANAS BARAN
Aduiii... masalah yang boleh menimbulkan fobia terhadap seseorang gadis apabila mendapat kekasih yang panas baran. Pantang silap sikit, mahu dihambur segala kemarahannya. Ada juga kesilapan bermula dari diri sendiri tetapi tetap menyalahkan orang lain. Setakat kena tengking boleh lagi diterima walaupun sebal satu badan tapi, bagaimana kalau siap sepak terajang? Kalau nak sepak terajang carilah mereka yang sepadan dan janganlah berlawan dengan kaum yang lemah bang! Di mana sifat bertanggungjawab dan kepimpinan yang ada? Cuba-cubalah kawal kerana setiap dari kita ada barannya, cuma kena pandai-pandai mengawallah. Kalau dah tak terkawal sangat, tak payah bercintalah cik abang oiii!!!

14. KAKI MEROKOK
Ini satu lagi sifat kaum lelaki yang melemaskan wanita. Asyik berasap sana sini, naik lemas dengan bau dan asap rokoknya. Dalam sehari adakalanya habis sekotak rokok. Kalau habiskan duit dengan makan benda berfaedah tak apa juga, ini tidak... asyik menyedut asap yang tidak menyehatkan. Kalau asap tu membawa kesan pada diri sendiri saja tak apa juga, ini tidak... membawa kesan juga pada orang sebelah menyebelah. Kadang-kadang teman wanita menegur bukannya apa, dia sayangkan kita juga dan tak mahu kita jatuh sakit. Lagipun mereka juga tak nak teman lelaki mereka membazirkan duit dengan merokok.

15. PENGOTOR
Ada segelintir lelaki sukar nak menyedari diri mereka ni ada yang pengotor. Terutama bab meludah atau membuang kahak merata-rata. Yarkkk!!! Ada juga yang jarang basuh seluar, pakai baju yang sama berulang kali, tidak memakai deodarant dan macam-macam lagi sampaikan badan sudah berbau semacam pun dia tak sedar. Tidakkah mereka ini terasa segan apabila menyedari badan sudah berbau?? Entahlah... hanya kaum lelaki yang bersifat pengotor ini saja yang dapat menjawabnya.

16. GELOJOH
Kalau bab makan, lelaki ni agak gelojoh. Macam 'food machine'. Mereka lemas melihat teman wanita mereka makan terlalu sopan tetapi mereka tidak sedar cara mereka makan yang gelojoh juga melemaskan kaum wanita. Sepatutnya, samada lelaki mahupun wanita patutlah makan dengan bersopan. Buat apa terkejar-kejar?

17. PENTINGKAN KAWAN-KAWAN
Sanggup membatalkan temujanji semata-mata hendak bermain bola sepak ataupun menonton WWF bersama kawan-kawan. Lelaki juga selalu mementingkan kawan-kawan dalam banyak hal. Sekali-sekala bolahlah, jangan pula selalu saja memberi alasan hinggakan masa bersama teman wanita tiada langsung semata-mata untuk menghabiskan masa bersama kawan-kawan. Apa guna bercinta kalau macam tu gayanya? Kalau ada masalah pula, kawan-kawan sebagai tempat mengadu dengan alasan tidak sesuai bercerita dengan si dia. Kalau dah memilih si dia sebagai kekasih, mungkin satu hari si dia juga akan menjadi isteri anda, jadi takkanlah anda selalu hendak merahsiakan sesuatu dari dia. Tak eloklah berbuat demikian, nanti si dia terasa seolah-olah dirinya tidak penting buat anda pula.

18. TIDAK TAHU MEGHARGAI
Sukar untuk bertemu lelaki yang tahu menghargai perasaan atau pun perbuatan kekasihnya. Ada pula yang berpura-pura tidak mengambil tahu walaupun menyedarinya. Mereka seboleh-bolehnya mahu si dia terang-terangan menunjukkan sikap meghargai mereka ini. Kalau setakat sikit-sikit atau sekadar kiasan tu, alamatnya mereka akan berpura-pura tidak menyedarinya. Apa salahnya sekali-sekala, tunjukkan sikap anda yang menghargainya di atas apa yang cuba dilakukannya terhadap anda seperti memberi hadiah kecil. Setidak-tidaknya ucapkanlah terima kasih setiap kali dia cuba berbuat sesuatu untuk anda.

19. PUTAR BELIT
Lelaki ni ramai yang pakar memutar-belitkan kenyataan walaupun ternyata sememangnya merekalah yang bersalah. Bagi mereka, putar belit ini tak mengapa asalkan si dia mempercayai alasan tersebut dan mereka akan terlepas dari kesalahan sendiri. Sekiranya anda benar-benar menyintai pasangan anda, perkara begini seharusnya tidak berlaku kerana apa akibatnya sekiranya si dia mengetahui juga tipu helah anda suatu hari nanti. Kalau anda tak pandai menyelamatkan keadaan, melepaslah anda! Jujurlah pada pasangan anda.

20. SUKA KONTROL MACHO
Peh! Nak dikatakan macho, ada juga yang tak. hancur je yang lebih kot! Terutama bab sikap, mahu lebih gentleman, berketrampilan dan hensem. Seboleh-bolehnya mereka mahu menampakkan yang diri mereka lelaki sejati dan ada elemen HERO. Tak perlulah nak merasakan diri anda macho kerana wanita sahaja yang layak membuat penilaian terhadap anda. Sekiranya anda rasa diri anda macho, tetapi pada mata wanita tersebut anda tidaklah semacho yang disangkakan, tak guna juga!

p/s : kredit kepada "Tentang Cinta".